13. PLC Professional Course Syllabus(PLC 전문과정 강의 계획서)

 13. PLC 전문과정 강의 계획서

 

1. 강의 개요:

총 강의 주차: 40

총 강의 시간: 100시간

대상: 고등학교, 대학교, 대학원 석사 과정 1학년

 

2. 주별 강의 계획:

주차 1-2: PLC 기본 개념 및 소개

수업 목표: PLC의 역할과 기본 동작 원리를 이해한다.

수업 내용: PLC의 정의, 역사, 주요 구성 요소, 동작 원리 설명.

실습 내용: PLC 소프트웨어 설치 및 간단한 프로그램 작성.

수업 자료: 강의 슬라이드, PLC 소프트웨어 가이드.

수업 방법: 강의, 실습, 토론.

 

주차 3-4: PLC 프로그래밍 언어

수업 목표: PLC 프로그래밍 언어의 종류와 활용 방법을 이해한다.

수업 내용: Ladder Logic, Structured Text, Function Block Diagram 등 프로그래밍 언어 소개.

실습 내용: 다양한 프로그래밍 언어를 사용한 실제 예제 작성.

수업 자료: 강의 슬라이드, 프로그래밍 예제.

수업 방법: 강의, 실습, 토론.

 

주차 5-6: PLC 입출력(I/O) 구성 및 연결

수업 목표: 다양한 입출력 장치를 PLC에 연결하고 구성하는 방법을 습득한다.

수업 내용: 디지털/아날로그 입출력 모듈, 센서 및 액추에이터 연결 방법 설명.

실습 내용: 실제 입출력 모듈 및 센서 연결 실습.

수업 자료: 강의 슬라이드, 입출력 모듈 매뉴얼.

수업 방법: 강의, 실습, 그룹 활동.

 

주차 7-8: PLC 프로그램 제작 및 디버깅

수업 목표: 복잡한 PLC 프로그램을 제작하고 디버깅하는 능력을 개발한다.

수업 내용: 프로그램 설계 단계, 디버깅 기술 및 시뮬레이션 활용 방법.

실습 내용: 실제 시나리오에 따른 프로그램 작성 및 디버깅.

수업 자료: 강의 슬라이드, 시뮬레이션 소프트웨어 가이드.

수업 방법: 강의, 실습, 토론.

 

주차 9-10: PLC 네트워킹과 통신

수업 목표: 다양한 PLC 간의 네트워킹 및 외부 시스템과의 통신 방법을 이해한다.

수업 내용: Ethernet, Profibus, Modbus 등 통신 프로토콜 소개.

실습 내용: 네트워크 설정 및 통신 설정 실습.

수업 자료: 강의 슬라이드, 통신 프로토콜 매뉴얼.

수업 방법: 강의, 실습, 케이스 스터디.

 

주차 11-12: 실무 적용 및 프로젝트

수업 목표: 현장에서 PLC를 활용한 프로젝트를 수행하는 능력을 갖춘다.

수업 내용: 다양한 산업 분야에서의 PLC 응용 사례 및 프로젝트 관리 기술.

실습 내용: 학생들이 실제 프로젝트를 기획하고 구현하는 실무 프로젝트.

수업 자료: 프로젝트 관리 가이드, 성공 사례 분석 자료.

수업 방법: 프로젝트 설명, 팀 기반 실무 프로젝트 수행.

 

3. 참고 교재 및 자료:

교재: "Programmable Logic Controllers" by W. Bolton

참고사이트: PLCdev (www.plcdev.com), AutomationDirect (www.automationdirect.com)

4. 참고 문헌:

Smith, C. E. (2017). "Introduction to PLCs: A Beginner's Guide." McGraw-Hill Education.

Hughes, R. (2020). "PLC Programming Using RSLogix 5000: Understanding Ladder Logic and Function Block Diagrams." CRC Press.

5. 평가 방법:

과제 및 실습 평가: 주차별 실습 및 프로그래밍 과제 수행 및 제출.

중간 및 기말 평가: 강의 내용 및 프로젝트 수행에 대한 시험 및 발표 평가.

참여도 평가: 수업 참여, 토론 및 그룹 활동 참여도 평가.

이러한 구체적인 강의 계획서를 활용하여 PLC 전문과정 강의를 효과적으로 개설하고 학생들의 실무 능력을 향상시킬 수 있을 것입니다.

 

6. 추가 주제와 내용:

 

주차 13-14: 고급 PLC 프로그래밍 기법

수업 목표: 복잡한 제어 시나리오를 위한 고급 프로그래밍 기법을 습득한다.

수업 내용: 타이머 및 카운터 활용, 비트 연산, 블록 전송 등 고급 프로그래밍 기법 소개.

실습 내용: 다양한 제어 시나리오를 구현하는 실습.

수업 자료: 강의 슬라이드, 고급 프로그래밍 예제.

수업 방법: 강의, 실습, 문제 해결 활동.

 

주차 15-16: 안전 및 보안 관리

수업 목표: PLC 시스템의 안전 및 보안 요소를 이해하고 관리하는 방법을 학습한다.

수업 내용: PLC 시스템 보안 위협, 접근 제어, 안전 기능 구현 방법 소개.

실습 내용: 보안 설정 및 안전 기능 구현 실습.

수업 자료: 강의 슬라이드, 보안 가이드.

수업 방법: 강의, 실습, 토론.

 

주차 17-18: PLC 시스템 유지 보수

수업 목표: PLC 시스템의 유지 보수와 고장 진단 기술을 습득한다.

수업 내용: 유지 보수 전략, 고장 진단 도구 및 방법 소개.

실습 내용: 시뮬레이션을 통한 고장 진단 및 복구 실습.

수업 자료: 강의 슬라이드, 유지 보수 가이드.

수업 방법: 강의, 실습, 문제 해결 활동.

 

주차 19-20: 실시간 제어와 반응

수업 목표: 실시간 환경에서의 PLC 제어와 반응 능력을 향상시킨다.

수업 내용: 실시간 제어 개념, 스케줄링 알고리즘 및 응답 시간 최적화 방법 소개.

실습 내용: 실시간 환경에서의 제어 시나리오 구현 실습.

수업 자료: 강의 슬라이드, 실시간 제어 가이드.

수업 방법: 강의, 실습, 토론.

 

7. 평가와 평가 기준:

과제 평가: 주차별 프로그래밍 및 실습 과제의 완성도, 정확성 평가.

프로젝트 평가: 프로젝트 기획, 구현, 발표 및 문서화 평가.

시험 평가: 중간 및 기말 시험을 통한 이론 지식 및 실무 능력 평가.

참여도 및 협업 평가: 수업 참여도, 토론 참여, 팀 프로젝트 기여도 평가.

 

8. 기타 참고 자료 및 자원:

온라인 PLC 시뮬레이터: PLC Simulator (www.plcsimulator.net)

PLC 제조사 홈페이지: Siemens (www.siemens.com/plc), Allen-Bradley (www.ab.com/plc)

 

9. 학습 목표 달성을 위한 지원:

오픈 강의 시간: 학생들의 질문 및 불명확한 부분 해결을 위한 시간 제공.

온라인 포럼: 학생들 간의 토론 및 질의응답을 위한 온라인 포럼 운영.

개별 상담: 학생들의 학습 상황에 따른 개별 상담 제공.

이런 식으로 추가 주제와 내용, 그리고 학습 지원을 더욱 구체화하여 강의 계획서를 완성하면, 학생들의 능력 향상과 업계 요구에 부응하는 전문 인재 양성을 위한 강의를 제공할 수 있을 것입니다.

 

10. 실습 내용 구체화 예시:

주차 21-22: 공정 자동화 시스템 설계

수업 목표: PLC를 활용한 실제 공정 자동화 시스템을 설계하는 능력을 배양한다.

수업 내용: 공정 분석, 요구 사항 정의, 시스템 아키텍처 설계 방법 소개.

실습 내용: 주어진 공정 시나리오에 따라 PLC 프로그램 및 입출력 설정을 포함한 시스템 설계.

수업 자료: 프로젝트 설명서, 공정 시나리오 문서.

수업 방법: 프로젝트 설명, 그룹 기반 시스템 설계 실습.

 

주차 23-24: 실제 산업 환경에서의 PLC 응용

수업 목표: 다양한 산업 분야에서의 PLC 응용 사례를 분석하고 해결 방법을 이해한다.

수업 내용: 제조, 에너지, 자동차 등 다양한 산업 분야에서의 PLC 응용 사례 소개.

실습 내용: 선택된 산업 분야의 사례를 토대로 문제 해결 실습.

수업 자료: 사례 분석 자료, 해결 방법 가이드.

수업 방법: 강의, 산업 사례 분석, 문제 해결 실습.

 

주차 25-26: IoTPLC 통합

수업 목표: IoT 기술을 활용하여 PLC 시스템과의 통합 방법을 이해한다.

수업 내용: IoT 기술 개요, OPC UA, MQTT 등의 통신 프로토콜 소개.

실습 내용: IoT 기술을 활용한 PLC 통합 실습.

수업 자료: IoT 기술 가이드, 통신 프로토콜 문서.

수업 방법: 강의, IoT 기술 설명, PLC 통합 실습.

 

주차 27-28: PLC 시스템 최적화와 성능 향상

수업 목표: PLC 시스템의 성능을 최적화하는 방법을 습득한다.

수업 내용: 시스템 성능 분석, 프로그램 최적화, 메모리 관리 방법 소개.

실습 내용: 복잡한 프로그램을 최적화하는 실습.

수업 자료: 성능 분석 가이드, 최적화 기법 문서.

수업 방법: 강의, 성능 분석 실습, 프로그램 최적화 실습.

이러한 구체적인 실습 내용을 통해 학생들은 이론을 실제 응용에 적용하고 문제 해결 능력을 향상시킬 수 있을 것입니다. 이와 더불어 학생들의 흥미와 참여도를 높이기 위해 사례 분석, 프로젝트, 그룹 활동 등 다양한 학습 방법을 도입할 수 있습니다.

 

11. 실습 시설 및 장비 활용:

주차 29-30: PLC 시뮬레이션 및 가상실습 활용

수업 목표: 실제 장비가 없어도 가상 환경에서 PLC 프로그래밍 및 시뮬레이션을 수행하는 능력을 키운다.

수업 내용: PLC 시뮬레이터 소개, 가상 환경에서의 프로그래밍 및 디버깅 방법.

실습 내용: 다양한 시나리오에 대한 가상 프로그래밍 및 시뮬레이션 실습.

수업 자료: 시뮬레이터 가이드, 실습 문제.

수업 방법: 강의, 가상실습 환경 설정, 시뮬레이션 실습.

 

주차 31-32: 실제 PLC 시스템 활용 실습

수업 목표: 실제 PLC 장비를 사용하여 프로그래밍 및 시스템 구성 능력을 향상시킨다.

수업 내용: PLC 장비 소개, 입출력 모듈 연결, 소프트웨어 설정 방법.

실습 내용: 주어진 과제에 따라 실제 PLC 시스템을 활용한 프로그래밍 및 운영 실습.

수업 자료: 실습 가이드, 장비 매뉴얼.

수업 방법: 강의, 실제 장비 활용 실습, 그룹 활동.

 

12. 학습 결과 평가 및 졸업 요건:

중간 및 기말 프로젝트 평가: 학생들의 프로젝트 기획, 구현, 발표 능력 평가.

시험 및 과제 평가: 이론 지식 및 실무 능력 평가를 위한 시험 및 과제 평가.

출석 및 참여도 평가: 수업 참여, 토론 활동 및 그룹 프로젝트 참여도 평가.

졸업 요건: 중간 및 기말 프로젝트 완료, 시험 및 과제 성적 만족, 출석 및 참여도 요건 충족.

 

13. 추가 자원 및 지원:

산업체와의 협력 프로젝트: 산업체와의 연계를 통한 실제 프로젝트 기회 제공.

외부 전문가 초청 강연: PLC 산업 분야의 전문가를 초청하여 강연 및 토론 기회 제공.

온라인 학습 자료: 학습자들이 강의 내용을 복습하고 확장할 수 있는 온라인 자료 제공.

이러한 자원과 지원을 활용하여 학생들의 학습 경험을 풍부하게 만들어 PLC 전문과정의 효과를 극대화할 수 있을 것입니다.

 

14. 수업 평가와 개선 방안:

학생 평가 및 피드백: 강의 후 학생들의 평가 및 피드백을 수집하여 강의 개선에 반영.

수업 내용 개선: 학생들의 수요 및 업계 동향에 따라 강의 내용을 지속적으로 개선.

실습 환경 개선: 실습 시설과 장비를 최신화하고 학생들의 편의성을 고려한 개선.

참고 자료 업데이트: 최신 교재, 사례 분석 및 기술 동향을 반영하여 참고 자료 업데이트.

 

15. 기대 학습 성과:

PLC 시스템 설계 및 프로그래밍 능력 향상.

다양한 산업 분야에서의 PLC 응용 이해.

실제 환경에서의 문제 해결 능력 강화.

효과적인 협업 및 팀 프로젝트 관리 능력 발전.

산업 요구에 부응하는 실무 역량 강화.

이와 같은 학습 목표 달성을 통해 학생들은 전문적인 PLC 기술을 보유하고 실무에서 바로 활용할 수 있는 역량을 갖출 것입니다.

 

16. 결론:

위의 강의 계획서를 기반으로 PLC 전문과정을 개설하고 운영하면, 학생들이 PLC 분야에서 전문 지식과 실무 능력을 획득하여 산업 현장에서 성공적으로 활용할 수 있는 능력을 갖출 것입니다. 지속적인 평가와 개선을 통해 학생들의 학습 경험을 높이며, 업계 요구에 부응하는 프로그램을 구성할 수 있을 것입니다. 이와 함께 학생들의 역량 향상은 산업 현장에서의 경쟁력을 향상시킬 것입니다.

 

17. 시스템 유지 보수 및 업그레이드 

주차 33-34: PLC 시스템 유지 보수 및 업그레이드

수업 목표: 기존 PLC 시스템의 유지 보수와 업그레이드 방법을 습득한다.

수업 내용: 시스템 백업, 펌웨어 업데이트, 하드웨어 교체 전략 소개.

실습 내용: 가상 환경에서의 시스템 업그레이드 실습.

수업 자료: 유지 보수 가이드, 업그레이드 절차 문서.

수업 방법: 강의, 유지 보수 및 업그레이드 실습.

 

주차 35-36: PLC 프로그램 테스팅 및 검증

수업 목표: 프로그램의 정확성을 검증하고 테스팅하는 기법을 이해한다.

수업 내용: 단위 테스트, 통합 테스트, 시뮬레이션 활용한 검증 방법 소개.

실습 내용: 다양한 테스팅 시나리오를 통한 프로그램 검증 실습.

수업 자료: 검증 방법 가이드, 테스팅 예제.

수업 방법: 강의, 테스팅 실습, 문제 해결 활동.

 

주차 37-38: 데이터 수집과 분석을 위한 PLC 연동

수업 목표: PLC 데이터를 수집하고 분석하는 방법을 습득한다.

수업 내용: 데이터 수집 방법, OPC 연동, 데이터 분석 기술 소개.

실습 내용: 실제 데이터를 활용한 분석 및 모니터링 시스템 구축 실습.

수업 자료: 데이터 수집 가이드, 분석 도구 소개.

수업 방법: 강의, 데이터 연동 실습, 분석 활동.

 

주차 39-40: 최신 PLC 기술 및 동향

수업 목표: PLC 분야의 최신 기술과 동향을 파악하고 적용 방법을 이해한다.

수업 내용: 클라우드 연동, AI와의 통합, 빅데이터 활용 등 최신 동향 소개.

실습 내용: 최신 기술을 활용한 시스템 개발 또는 시나리오 구현.

수업 자료: 최신 기술 동향 보고서, 관련 자료.

수업 방법: 강의, 최신 기술 소개, 프로젝트 기반 실습.

 

18. 졸업 및 인증:

졸업 요건 달성: 중간 및 기말 프로젝트 완료, 시험 및 과제 성적 만족, 출석 및 참여도 요건 충족.

수료 인증서 발급: 프로그램 수료 시 PLC 전문과정 수료 인증서 발급.

위의 내용을 주차별로 구체화하여 PLC 전문과정의 최종 주차까지 강의 계획을 마무리할 수 있습니다. 이와 함께 실제 강의 운영 시에는 학생들의 피드백과 요구를 수렴하여 유연하게 내용을 조정하며 더 나은 학습 경험을 제공할 수 있을 것입니다.

 

13. PLC Professional Course Syllabus

 

1. Course outline:

Total lecture parking: 40 weeks

Total instructional hours: 100 hours

Target: high school, university, graduate school master's program

2. Weekly lesson plan:

 

Weeks 1-2: PLC Basic Concepts and Introduction

Objective of this lesson: Understand the role and basic operation principle of PLC.

Course content: Describe the definition of PLC, its history, main components, and how it works.

Practice content: PLC software installation and simple programming.

Class Materials: Lecture slides, PLC software guide.

Instructional Method: Lecture, Practice, Discussion.

 

Weeks 3-4: The PLC Programming Language

Objective of this lesson: To understand the types of PLC programming languages ​​and how to use them.

Class content: Introduction to programming languages ​​such as Ladder Logic, Structured Text, and Function Block Diagram.

Hands-on: Building real-world examples using a variety of programming languages.

Teaching materials: lecture slides, programming examples.

Instructional Method: Lecture, Practice, Discussion.

 

Week 5-6: Configuring and Connecting PLC Input/Output (I/O)

Objective of this lesson: To learn how to connect and configure various input/output devices to a PLC.

Class content: Explain how to connect digital/analog I/O modules, sensors and actuators.

Practice content: actual I/O module and sensor connection practice.

Class Materials: Lecture slides, I/O module manual.

Instructional methods: lecture, lab, group work.

 

Weeks 7-8: Building and Debugging PLC Programs

Objective of this lesson: Develop the ability to create and debug complex PLC programs.

Course content: program design phases, debugging techniques, and how to use simulation.

Hands-on content: Writing and debugging programs according to real-world scenarios.

Class Materials: Lecture slides, simulation software guides.

Instructional Method: Lecture, Practice, Discussion.

 

Weeks 9-10: PLC Networking and Communications

Objective of this lesson: To understand networking between various PLCs and communication methods with external systems.

Class content: Introduction to communication protocols such as Ethernet, Profibus, and Modbus.

Lab content: Network setup and communication setup lab.

Class materials: lecture slides, communication protocol manuals.

Instructional methods: lectures, labs, case studies.

 

Weeks 11-12: Practical Applications and Projects

Objective of this course: Develop the ability to carry out projects using PLCs in the field.

Course content: PLC application examples and project management skills in various industries.

Practice Content: A hands-on project where students plan and implement a real project.

Class materials: project management guide, best practices analysis.

Instructional method: Project description, team-based hands-on project implementation.

 

3. References and Resources:

BOOK: "Programmable Logic Controllers" by W. Bolton

Reference sites: PLCdev ( www.plcdev.com ), AutomationDirect ( www.automationdirect.com )

4. References:

 

Smith, C. E. (2017). "Introduction to PLCs: A Beginner's Guide." McGraw-Hill Education.

Hughes, R. (2020). "PLC Programming Using RSLogix 5000: Understanding Ladder Logic and Function Block Diagrams." CRC Press.

5. Evaluation method:
 

Assignment and Lab Assessment: Perform and submit week-by-week lab and programming assignments.

Mid-term and final assessments: Examination and presentation evaluation of lecture content and project performance.

Participation Assessment: Evaluate participation in classes, discussions and group activities.

Utilizing this specific syllabus, PLC specialized course lectures can be effectively established and students' practical skills can be improved.

 

6. Additional topics and content:

 

Weeks 13-14: Advanced PLC Programming Techniques

Lesson Goal: To acquire advanced programming techniques for complex control scenarios.

Course content: Introduction to advanced programming techniques, including timers and counters, bit operations, and block transfers.

Lab Content: Practice implementing various control scenarios.

Class Materials: Lecture slides, advanced programming examples.

Instructional Methods: Lectures, Labs, and Problem Solving Activities.

 

Parking 15-16: Safety and Security Management

Objective of this lesson: Learn how to understand and manage the safety and security elements of a PLC system.

Class content: Introduction to PLC system security threats, access control, and how to implement safety features.

Lab content: Security setup and implementation of safety features.

Class Materials: Lecture Slides, Security Guide.

Instructional Method: Lecture, Practice, Discussion.

 

Weeks 17-18: PLC system maintenance

Objective of this lesson: To learn PLC system maintenance and fault diagnosis techniques.

Course Content: Introduction to maintenance strategies, troubleshooting tools and methods.

Practice content: Fault diagnosis and recovery practice through simulation.

Teaching materials: lecture slides, maintenance guides.

Instructional Methods: Lectures, Labs, and Problem Solving Activities.

 

Weeks 19-20: Real-time control and reaction

Objective of this lesson: To improve PLC control and response ability in real-time environment.

Course Content: Introduction to real-time control concepts, scheduling algorithms, and response time optimization methods.

Practice content: Practice of implementing control scenarios in real-time environment.

Teaching materials: lecture slides, real-time control guides.

Instructional Method: Lecture, Practice, Discussion.

 

7. Evaluation and Evaluation Criteria:

Assignment Assessment: Evaluation of completeness and accuracy of programming and practice assignments by week.

Project Evaluation: Evaluation of project planning, implementation, presentation and documentation.

Exam Assessment: Assessment of theoretical knowledge and practical skills through mid-term and final exams.

Participation and Collaboration Assessment: Evaluate class participation, participation in discussions, and contribution to team projects.

 

8. Other references and resources:

Online PLC simulator: PLC Simulator ( www.plcsimulator.net )

Websites of PLC manufacturers: Siemens ( www.siemens.com/plc ), Allen-Bradley ( www.ab.com/plc )

9. Assistance in achieving learning goals:

Open Lecture Hours: Provide time for students to ask questions and resolve any unclear areas.

Online forum: Operates an online forum for discussion and Q&A among students.

Individual Counseling: Provide individual counseling according to students' learning situation.

By completing the syllabus in this way, further specifying additional topics, content, and learning support, we will be able to provide courses designed to enhance students' abilities and nurture professional talent to meet industry needs.

 

10. Examples of refining practice content:

Weeks 21-22: Process Automation System Design

Objective of this lesson: Develop the ability to design an actual process automation system using PLC.

Course content: Introduction to process analysis, requirements definition, and system architecture design methods.

Practice content: System design including PLC program and input/output settings according to given process scenarios.

Class Materials: Project Specifications, Process Scenario Documents.

Method of instruction: project description, group-based system design practice.

 

Weeks 23-24: PLC Applications in Real Industrial Environments

Objective of this lesson: To analyze PLC application cases in various industries and understand how to solve them.

Class content: Introduction to PLC application cases in various industries such as manufacturing, energy, and automotive.

Practice Content: Problem-solving exercises based on examples from selected industries.

Class materials: Case study materials, solution guides.

Instructional Method: Lecture, Industry Case Analysis, Problem Solving Practice.

 

Weeks 25-26: IoT and PLC Integration

Objective of this lesson: To understand how to integrate with a PLC system using IoT technology.

Course content: IoT technology overview, introduction to communication protocols such as OPC UA and MQTT.

Practice content: PLC integration practice using IoT technology.

Class Materials: IoT Technology Guide, Communication Protocol Documentation.

Teaching Method: Lecture, IoT technology explanation, PLC integration practice.

 

Weeks 27-28: PLC System Optimization and Performance Improvement

Objective of this lesson: To learn how to optimize the performance of a PLC system.

Course content: Introduction to system performance analysis, program optimization, and memory management methods.

Lab Content: Practice optimizing complex programs.

Class Materials: Performance Analysis Guide, Optimization Techniques Documentation.

Instructional Method: Lecture, Performance Analysis Lab, Program Optimization Lab.

These specific hands-on content will enable students to apply theory to real-world applications and improve their problem-solving skills. In addition, various learning methods such as case analysis, projects, and group activities can be introduced to increase student interest and participation.

 

11. Practice Facility and Equipment Utilization:

Weeks 29-30: Utilizing PLC Simulation and Virtual Lab

 

Objective of this lesson: Develop the ability to perform PLC programming and simulation in a virtual environment without the need for physical equipment.

Course content: Introduction to PLC simulators, programming and debugging methods in a virtual environment.

Lab Content: Virtual programming and simulation exercises for various scenarios.

Class Materials: Simulator Guide, Practice Problems.

Class method: Lecture, virtual lab environment setting, simulation practice.

 

Weeks 31-32: Practical PLC System Utilization Practice

Objective of this lesson: To improve programming and system configuration skills using actual PLC equipment.

Class content: PLC equipment introduction, I/O module connection, software setting method.

Practice Content: Programming and operation practice using an actual PLC system according to given assignments.

Class Materials: Practice Guides, Equipment Manuals.

Instructional methods: Lectures, hands-on hands-on equipment, and group activities.

12. Assessment of Learning Outcomes and Graduation Requirements:

 

Mid-Term and Final Project Assessment: Evaluate students' ability to plan, implement, and present a project.

Examinations and Assignment Assessments: Examinations and assignments to assess theoretical knowledge and practical skills.

Assessment of Attendance and Participation: Evaluate participation in classes, discussion activities and group projects.

Graduation Requirements: Completion of midterm and final projects, satisfactory test and assignment grades, and meeting attendance and participation requirements.

 

13. Additional Resources and Support:

Cooperation projects with industry: Providing real project opportunities through cooperation with industries.

Lectures by external experts: Inviting experts in the PLC industry to provide lectures and discussion opportunities.

Online Learning Resources: Provides online resources for learners to review and expand course content.

By leveraging these resources and support, you will be able to maximize the effectiveness of your PLC specialization by enriching your students' learning experience.

 

14. Class evaluation and improvement measures:

Student evaluation and feedback: After the lecture, students' evaluation and feedback are collected and reflected in the improvement of the lecture.

Course Content Improvement: Continuous improvement of course content according to student demand and industry trends.

Improvement of practice environment: Up-to-date practice facilities and equipment and improvements considering the convenience of students.

Updated Reference Materials: Updated reference materials to reflect the latest textbooks, case studies, and technology trends.

 

15. Expected Learning Outcomes:

Improve your PLC system design and programming skills.

Understanding PLC applications in various industries.

Reinforcing problem-solving skills in real-world settings.

Develop effective collaboration and team project management skills.

Strengthen practical capabilities to meet industry needs.

By achieving these learning objectives, students will have professional PLC skills and will be equipped with the ability to apply them right away in the real world.

 

16. Conclusion:

If PLC specialized courses are established and operated based on the above syllabus, students will acquire professional knowledge and practical skills in the field of PLC and acquire the ability to successfully utilize them in the industrial field. Continuous evaluation and improvement will enhance the student learning experience and will allow us to structure programs that respond to industry needs. Along with this, students' competency enhancement will enhance their competitiveness in the industrial field.

 

17. system maintenance and upgrade 

Parking 33-34: PLC system maintenance and upgrade

Objective of this lesson: Learn how to maintain and upgrade existing PLC systems.

Course Content: Introduction to system backup, firmware update, and hardware replacement strategies.

Lab content: Practice of system upgrade in virtual environment.

Class materials: maintenance guide, upgrade procedure document.

Instruction method: Lectures, hands-on maintenance and upgrades.

 

Weeks 35-36: PLC Program Testing and Verification

Objective of this lesson: To understand the techniques for verifying and testing the correctness of programs.

Class content: Introduction to verification methods using unit tests, integration tests, and simulations.

Practice Content: Program verification practice through various testing scenarios.

Class Materials: Verification Method Guide, Testing Examples.

Instructional Methods: Lectures, Testing Practices, and Problem Solving Activities.

 

Weeks 37-38: PLC Integration for Data Collection and Analysis

Objective of this lesson: Learn how to collect and analyze PLC data.

Course content: Introduction to data collection methods, OPC integration, and data analysis techniques.

Practice content: Analysis and monitoring system construction practice using actual data.

Class Materials: Data Collection Guide, Introduction to Analysis Tools.

Teaching methods: lectures, data integration practice, analysis activities.

 

Weeks 39-40: Latest PLC Technologies and Trends

Objective of this lesson: To understand the latest technologies and trends in the PLC field and how to apply them.

Class contents: Introducing the latest trends such as cloud integration, AI integration, and big data utilization.

Practice Content: System development or scenario implementation using the latest technology.

Class Materials: Latest Technology Trends Reports, Related Materials.

Instructional methodology: Lecture, introduction to the latest technology, and project-based practice.

 

18. Graduation and Certification:

 

Completion of graduation requirements: completion of midterm and final projects, satisfactory test and assignment grades, and meeting attendance and participation requirements.

Issuance of Completion Certificate: Issuance of PLC specialized course completion certificate upon program completion.

By specifying the above contents by week, you can finalize the lecture plan until the final week of the PLC specialized course. Along with this, in actual course operation, we will be able to provide a better learning experience by converging students' feedback and needs and adjusting the contents flexibly.

이 블로그의 인기 게시물

4. Basic configuration of PLC - What is memory?(PLC의 기본 구성 - 메모리란?)

12. Weeks 1-2: PLC Basic Concepts and Introduction(주차 1-2: PLC 기본 개념 및 소개)

15. Weeks 3-4:Introduction to the PLC programming language( PLC 프로그래밍 언어 소개)